welcome

Friday, 5 August 2011

Selamat Hari Sabat... Tuhan Memberkati...

PENGALAMAN HIDUP

Kisah ini dipetik drpd buku Renungan Pagi yg kakak saya telah berikan kepada saya... Ikutilah kisah ini... ^_^

Mengapa engkau tertekan, hai jiwaku, dan mengapa engkau gelisah di dalam diriku? Berharaplah kpd Tuhan! Sebab aku bersyukur lagi kepadaNya, penolongku dan Tuhanku! Mazmur 42:12.
Menelusuri kehidupan manusia, semuanya ada pengalaman tersendiri, apakah itu manis atau menyakitkan. Elie Weisel, dalam bukunya yg sangat menarik yg diberi tajuk 'Night', menceritakan pengalaman masa kecilnya ketika menjadi salah satu dari korban Holocaust (pemusnahan bangsa Yahudi secara besar-besaran oleh Nazi Jerman tahun 1930-1940an.)
Elie Weisel telah dibawa secara paksa dari rumahnya dan dipisahkan dari seluruh anggota keluarga kecuali ayahnya(yang kemudian meninggal di kem tahanan Nazi), Weisel mengalami kekelaman jiwa yang tidak dialami oleh banyak orang. Peristiwa itu menentang pandangan dan keyakinannya tentang Tuhan. Ketulusan dan imannya sangat tergoncang oleh kejahatan manusia dan kegelapan dosa. 

Daud pernah mengalami kekelaman jiwa. Pengkaji Alkitab percaya bahawa peristiwa itu telah memotivasikan Daud untuk menulis Mazmur 42. Dengan cemas dan tertekan, mungkin kerana dikejar-kejar oleh Absalom, anaknya yang memberontak (2 Sam. 16-18), Daud  menyatakan rasa sakit dan ketakutannya pada malam yang mencekam. Pengalaman itu merupakan masa ketika kegelapan mencengkeram dan memaksa kita untuk mempertimbangkan pergumulan hati kita dan mengajukan pertanyaan-pertanyaan sukar kepada Tuhan. Pemazmur meratap kerana Tuhan seolah-olah tidak bersamanya. Namun dalam semua itu dia menyanyikan nyanyian pada malam hari yang memberinya kedamaian dan keyakinan untuk menghadapi semua kesulitan yang menghalang.

Ketika bergumul dimalam hari, kita memperolehi keyakinan bahawa Tuhan sedang bekerja di dalam kegelapan itu. Kita dapat mengatakan bersama-sama dengan pemazmur, ''Berharaplah kepada Tuhan! Sebab aku bersyukur lagi kepadaNya, penolongku dan Tuhanku''
Hanya dalam malam yang sangat gelaplah, manusia dapat melihat bintang.

SELAMAT HARI SABAT...


No comments:

Post a Comment